Ocel pro strojní součásti stavebních jeřábů



Sledovali jste někdy stavbaře, jak si počínají při výstavbě ocelového nebo železobetonového mostu? Překlenout hluboké údolí, aby jej bylo možné překonávat pěšky, na kole nebo autem, není jen tak, a chcete-li jeden příklad za všechny, zajeďte se podívat do Bechyně, kde se klene nad údolím Lužnice historický most Duha z dvacátých led dvacátého století, po němž i po téměř sto letech od jeho vzniku jezdí automobily a dokonce i vlakové soupravy. K výstavbě mostních konstrukcí jsou zapotřebí i jeřáby, některé jsou obrovské, například k vidění je u nás největší evropský jeřáb Liebherr LR 1750, v roce 2025 jej spatříte v Brně a tento „macek“ uzvedne úctyhodných 750 tun. Mimochodem, jeřáb měří na výšku skoro 200 metrů.

ocelový jeřáb

Aby takový jeřáb mohl fungovat a nebyl to jen výstavní kovový model „na hraní“, je zapotřebí zhotovit jeho některé pohyblivé části z kvalitní oceli. Využívá se k tomu například ocel třídy 15, ušlechtilá legovaná ocel s označením 1.8159 steel, legujícími prvky jsou chrom, molybden, mangan, křemík a vanad. Legování oceli zajišťuje materiálu odolnost vůči korozi a značnou pevnost, tvrdost a houževnatost i při extrémním teplotním namáhání.

jeřáby na stavbě

Tento typ oceli je vhodný pro výrobu strojních součástí namáhaných značnou silou ve strojírenství, ve stavebnictví nebo v dopravě, zhotovují se z ní například hřídele, ozubená kola, ložiska, lopatky turbín a také komponenty pro letecký průmysl, kde jsou požadovány mimořádné vlastnosti materiálu z důvodu zajištění bezpečnosti letového provozu. Ocel třídy 15 a další ocelové polotovary pro průmyslovou výrobu zhotovují specialisté v ocelárnách. Jsou to sice těžké hutní provozy, plné špíny a prachu, které vás možná budou odrazovat svým vzhledem, ale bez hutníků a odborníků na tavbu surového železa s uhlíkem a legujícími prvky by to opravdu nešlo.

Ocel pro strojní součásti stavebních jeřábů



Sledovali jste někdy stavbaře, jak si počínají při výstavbě ocelového nebo železobetonového mostu? Překlenout hluboké údolí, aby jej bylo možné překonávat pěšky, na kole nebo autem, není jen tak, a chcete-li jeden příklad za všechny, zajeďte se podívat do Bechyně, kde se klene nad údolím Lužnice historický most Duha z dvacátých led dvacátého století, po němž i po téměř sto letech od jeho vzniku jezdí automobily a dokonce i vlakové soupravy. K výstavbě mostních konstrukcí jsou zapotřebí i jeřáby, některé jsou obrovské, například k vidění je u nás největší evropský jeřáb Liebherr LR 1750, v roce 2025 jej spatříte v Brně a tento „macek“ uzvedne úctyhodných 750 tun. Mimochodem, jeřáb měří na výšku skoro 200 metrů.

ocelový jeřáb

Aby takový jeřáb mohl fungovat a nebyl to jen výstavní kovový model „na hraní“, je zapotřebí zhotovit jeho některé pohyblivé části z kvalitní oceli. Využívá se k tomu například ocel třídy 15, ušlechtilá legovaná ocel s označením 1.8159 steel, legujícími prvky jsou chrom, molybden, mangan, křemík a vanad. Legování oceli zajišťuje materiálu odolnost vůči korozi a značnou pevnost, tvrdost a houževnatost i při extrémním teplotním namáhání.

jeřáby na stavbě

Tento typ oceli je vhodný pro výrobu strojních součástí namáhaných značnou silou ve strojírenství, ve stavebnictví nebo v dopravě, zhotovují se z ní například hřídele, ozubená kola, ložiska, lopatky turbín a také komponenty pro letecký průmysl, kde jsou požadovány mimořádné vlastnosti materiálu z důvodu zajištění bezpečnosti letového provozu. Ocel třídy 15 a další ocelové polotovary pro průmyslovou výrobu zhotovují specialisté v ocelárnách. Jsou to sice těžké hutní provozy, plné špíny a prachu, které vás možná budou odrazovat svým vzhledem, ale bez hutníků a odborníků na tavbu surového železa s uhlíkem a legujícími prvky by to opravdu nešlo.